‘Een voor allen, allen voor een.’

geplaatst op: 6 juli 2020
laatst gewijzigd op: 7 oktober 2020

Eva helpt om samen verder te komen.

In de nieuwsbrief van Pilot 5 maken we nader kennis met mensen die leven met complexe zorg. Familie, naasten, maar ook mensen die werken in de zorg, vrijwilligers, specialisten, therapeuten. We kijken verder, naar ervaringen bij anderen, in vergelijkbare werkvelden. Hoe doen zij het, wat kunnen we van hun ervaringen leren?

Dit keer gaat het verhaal over Eva regelt. Eva regelt! wordt onder andere ingezet door gemeenten, bijvoorbeeld vanuit de WMO. Ook doen ze mee aan OPAZ. Eva regelt! wil met mensen haalbare doelen in kaart brengen en ze vervolgens wegwijs maken in het doolhof van regelingen. We komen die wensen vaak tegen binnen Pilot 5 en zo stond ik in Corona tijd digitaal op de stoep bij Jolanda en Jentl en om met hen verder te praten over hun ervaringen. Wie is Eva en wat regelt ze?

Door Willemien Ebels

Hoe is Eva ontstaan en wat wil ze bieden in de zorg?

Jolanda vertelt. ‘Eva regelt! is de naam van ons bedrijf, geen van ons heet Eva, we hebben die naam gekozen omdat het persoonlijk klinkt en dat is waar wij voor staan, voor persoonlijke aandacht. We zijn geen groot regelbureau, maar een kleine organisatie met vier medewerkers: Jolanda, Jentl, Jacqueline en Angelique. Ons logo onderstreept  het persoonlijke,  een vrouw met een koffer vol met kennis in de ene hand en de andere hand in haar zij, een aanpakker, iemand die naast je komt staan.’

Maar waarom is het nodig dat jullie aanpakken? Dat is toch allemaal goed geregeld in de zorg?

Jolanda: ‘Dat dacht ik ook, ik werkte in de zorg en voor mij was veel overzichtelijk en duidelijk genoeg. Totdat alles in mijn eigen leven veranderde. Mijn man kreeg een ernstig ongeluk en er ontstond een complexe zorgsituatie. Toen stond ik ineens aan die andere kant en ik wist niet wat me overkwam, ik moest zoveel zelf uitzoeken. ‘Ik moet jullie uitleggen wat er allemaal kan,’ dacht ik dan, ‘en jullie zijn de professionals!’ Ik zag mogelijkheden en daar moest ik zo voor vechten en naar zoeken. Dat komt naast de zorg die je ook elke dag bezighoudt. Van professional werd ik naaste en mantelzorger en ik zag hoeveel kennis ontbreekt, hoe mensen verdwalen in de regelingen en de aanpassingen, hoe vaak mensen niet weten wat er wel en niet kan en waar je dat aanvraagt en regelt. Ik wilde iets doen met mijn ervaring en ik volgde een aanvullende opleiding, de post HBO opleiding  mantelzorgermakelaar. Zo  besloot ik zeven jaren geleden mijn professionele kennis en mijn eigen ervaringen te combineren in een nieuwe aanpak. Via deze weg is Eva regelt! ontstaan.

Meedoen aan OPAZ is voor ons een belangrijk speerpunt,  hoe kunnen regelingen simpeler, hoe kijken we over domeinen heen, hoe maken we samenwerking eenvoudig en met korte lijnen?

Dat is hoe wij werken, dat is wat OPAZ verder onderzoekt en dat is ook wat Pilot 5 wil bereiken, zo zien we dat we op verschillende plekken hetzelfde willen. Dat geeft vertrouwen dat het anders kan.

Jentl: ‘Ik heb de opleiding toegepaste gerontologie gevolgd, ik kwam bij het wijkteam en daar kreeg ik te maken met mantelzorgers. Wat ik daar zag was dat de aandacht uitging naar degene die de zorg nodig heeft, maar dat niemand vraagt of kijkt hoe het met de mantelzorger is. Houdt die het vol, heeft die nog een klein stukje eigen leven? En dat terwijl ze zo belangrijk zijn. Ik merkte dat juist het contact met die omgeving me boeit, dat dat me stimuleert. Toen zag ik een vacature van Eva regelt! en ik heb meteen gereageerd, er waren veel kandidaten maar ik ben het geworden. Ik werk nu twee jaar bij Eva regelt! en ik ben hier helemaal op mijn plek.’

Wat doet Eva regelt! dan anders dan anderen, wat maakt jullie bijzonder?

Jolanda en Jentl: ‘Wat wij anders doen dan anderen is dat we veel tijd steken in de kennismaking, de verkenning en het in kaart brengen van wensen en keuzes. Vaak zijn mensen zo bezig met zorg dat ze nauwelijks tijd hebben en nemen om te reflecteren op hoe het gaat, wat er misschien anders zou kunnen, welke wensen er zijn, waar de stip op de horizon staat? Wij verkennen dat samen, we praten met mensen op een manier waarop ze vaak al jaren niet meer gepraat hebben.

We stellen ze basisvragen: Wat heb jij nodig om het vol te houden? Welke wensen zijn er, wat is mogelijk en hoe regelen we dat?

We maken dan een uitgebreid verslag. Het verslag is bij ons het allerbelangrijkste en daar stoppen we dan ook heel veel tijd en moeite in. We spreken mensen uitgebreid in hun eigen omgeving, daaar halen we heel veel uit. Dan maken we een breed verslag waarbij we alles in kaart brengen. Soms is ons verslag confronterend, daar lopen we niet voor weg. Wij geloven dat het altijd helpt om goed te kijken. Soms is ons verslag een schok voor mensen, ze lezen dan over hun eigen situatie en daardoor is er iets meer afstand. Dan zien mensen soms pas hoe zwaar het is, maar ze zien ook welke wensen er zijn, wat er nodig is en ze weten dat wij ze daarbij gaan helpen. Er is dus ook ruimte om heel eerlijk te zijn, om naar voor- en nadelen te kijken. We geven ook altijd bedenktijd, in het verslag staan keuzes en wensen, maar soms – als je alles nog een rustig naleest en bekijkt – dan zie je dat je toch net iets anders wilde, of iets uiteindelijk toch niet wil. Dat mensen zelf inzicht krijgen, dat willen wij. We lopen een eindje mee, maar we nemen geen regie over.’

Jolanda
Jentl

Wat hebben mensen dan aan jullie, wat leveren jullie op?

Jentl: ‘We maken een uitgebreid verslag van de situatie en kijken naar wat er nodig is, wat de wensen zijn. We doen nog meer, want vervolgens lopen we nog een eind mee, we helpen mensen om in het web van regelingen de weg te vinden, ondersteunen ze als ze vastlopen en we zoeken zelf actief mee. We zijn gemiddeld zo’n tien tot twaalf uren betrokken en als we klaar zijn is er iets veranderd, zijn er dingen geregeld, kunnen mensen weer verder.’

Wie zijn jullie opdrachtgevers?

Jolanda: ‘Dat verschilt. We worden betaald uit de aanvullende verzekering van de ziektekostenverzekering, ook  huren werkgevers ons in of gemeenten vanuit regeling rond de bijstand en de WMO. Ook zijn er mensen die ons particulier betalen.’

Wat is er het mooist aan jullie werk en wat is het meest frustrerende?

Jolanda: ‘Wat ons frustreert is hoe mensen van het kastje naar de muur gestuurd worden, wat mensen allemaal zelf moeten uitzoeken, hoe vaak de wegen onduidelijk zijn en hoeveel er is wat mensen niet overzien. We begrijpen dat, want er is ook zoveel informatie, zoveel regelingen, zoveel verschillende manieren en plekken om dingen aan te vragen en te regelen.

Jentl: ‘Wat heel mooi is, is hoe goed je mensen vaak kunt helpen. Het gebeurt eigenlijk nooit dat we iets niet voor elkaar krijgen. Dan gaat het niet om enorme veranderingen, maar om kleine veranderingen die het leven wat meer ruimte en plezier geven. Mensen zijn ook zo blij dat ze geholpen zijn, dat maakt ons werk enorm waardevol.’

Jolanda: ‘Ik zal de vader nooit vergeten die op Sinterklaasmiddag belde hoe lang we er nog op het werk zouden blijven. Hij kwam aan met bloemen en een cadeautje als dank voor onze hulp en dat terwijl wij wisten dat ze in zijn gezin heel weinig financiële ruimte hadden. Dat raakt me zo, dan zie ik hoe nodig we zijn.’

Wat zijn jullie verdere ambities?

Jolanda en Jentl: ‘We zouden het liefst willen dat mensen zelf veel makkelijker de weg zouden kunnen vinden in alles aan regelingen en mogelijkheden en waar je wat kunt vinden. We weten ook dat dat voorlopig niet veranderen gaat, als het ooit al gaat veranderen. En dus zijn wij nodig. Maar ook voor ons geldt dat mensen, bedrijven en organisaties ons moeten kunnen vinden. Nu is het nog te vaak toeval, of mond op mond reclame. Vindbaarheid is belangrijk voor ons, want alleen dan komen mensen bij ons terecht.’

Wat doet en deed de Corona crisis met jullie bedrijf en jullie ambities?

Jolanda en Jentl: ‘Natuurlijk begrepen we dat we op afstand moesten en nog veel moeten werken, maar dat maakt ons werk wel lastig. We gaven al aan dat voor ons juist die persoonlijke kennismaking met mensen en hun leefomgeving zo belangrijk is. We konden een tijd niet naar mensen toe en we zagen ook dat mensen veel gingen opschuiven. Dat gebeurde ook bij onze opdrachtgevers. Begrijpelijk, want het leven was voor ons allemaal even heel klein.

Nu kunnen we in kleine stapjes weer naar mensen toe en komt er weer beweging, maar veel blijft ook nog langere tijd onduidelijk. Voor ons is het de uitdaging om elkaar te blijven vinden, ook als dat op andere manieren gaat. We hebben daarin in Corona tijd ook veel geleerd, hoe ga je samen toch verder?

Samen verder moet altijd. Er kan ineens zo veel veranderen, maar sommige dingen veranderen nooit.  Complexe zorg is niet altijd alleen te doen is, daarbij is soms hulp van anderen nodig.

Als die hulp nodig is wil Eva regelt! er zijn.’

‹ nieuwsoverzicht
Click to access the login or register cheese